online prescription solutions
online discount medstore
pills online
get generic viagra online
get generic viagra online
order viagra online
order generic viagra
buy generic viagra online
order generic viagra
get viagra
order generic viagra
order generic viagra online
buy viagra online
buy generic viagra online
get viagra
order viagra
get viagra online
get viagra online
order generic viagra online
get generic viagra online
buy generic viagra
get viagra online
get generic viagra
order viagra
get generic viagra
get generic viagra
buy viagra online
order viagra online
order viagra
buy viagra
buy viagra
buy viagra
order generic viagra online
buy generic viagra online
buy generic viagra
buy viagra online
buy generic viagra
get viagra
order viagra online

Ultra-mega-special-shine-teknologi

Det finns fackspråk som är värre än andra. Ta marknadsföringsspråket hos diverse skönhetsproduktsföretag till exempel. Töntigt är bara förnamnet! De inställsamma reklamrösterna på TV använder en rad obegripliga termer för att sälja in sina produkter. Det ska vara nytänkande, revolutionerande och innovativt. Schampooflaskorna innehåller t.ex. “Nutri-Filter UV- system”, “pärlproteiner”, “aktivt fruktkoncentrat” och “Cement-ceramide”. Tandkrämsföretagen slänger sig med begrepp som “Pure breath action”, “2X Enamel Strengthening formula” och “Pro Whitening & co-enzym-technologi” medan man inom hudvårdsindustrin pratar om antirynk-teknologi och Stimulift. Jodå, allt är säkert patenterat och “på riktigt”.

Det som irriterar mig mest är hur begreppen används.
- Köp vårt superschampoo med patenterad ultra-mega-special-shine-teknologi!
… och TV-tittarna ska reagera …
- Aha, patenterad ultra-mega-special-shine-teknologi! Ja, då måste jag ju bara köpa!
Vad de där teknologierna egentligen gör och hur de fungerar är det ingen som vet. Det är bara ett pinsamt uppenbart försäljningsknep.

(Bild:Gary Tamin/Sxc.hu)

One Comment

  1. thord wiman
    Posted July 22, 2011 at 6:48 pm | Permalink

    Ufh, vad läbbigt; människoomtanke och mijövänlighet är nog inte dessa produkters primära agenda. För mig ska en tandkräm vara minst Svanenmärkt som borgar för suspekta substansers bannlysthet.

    Tänk att det nästan som i sagans värld finns ett ord, begreppet “Konsumentmakt” som ännu ändå inte mer aktivt genomsyrar människans medvetande om vad vi verkligen kan åstadkomma tillsammans. Konsumentmakt och sociala medier (diktatorers mardröm i Mellanöstern, Nordafrika…) som verktyg för en renare miljö, ett helt annat ansvar, långsiktigt. Det är vi konsumenter som bestämmer!

    Vi kan börja med (Ultra-mega-special-shine-teknologi) tandkräm. Tre miljoner liter per år är åtgången. Här finns mycket att göra och året måste absolut inte enbart bestå av en miljövecka anordnad av SNF.

    Hej Liza. Välkommen tillbaka! Ringer inte in ännu på ett tag. Vila på du. Ciao.

    [Reply]

    Liza Reply:

    Hej Thord!
    Kloka tankar (som vanligt!). Håller med dig helt. Det är upplyftande med företag som inte idiotförklarar sina potentiella kunder genom löften om super-duper-teknologier. Deras sätt att försöka fånga kunder har motsatt effekt på mig. Jag blir avskräckt.

    Förresten: Jag funderar, precis som du, på konsumentens makt. Vi utnyttjar inte den. Vi kan göra mer.

    Ja, nu återstår det två veckor tills det ringer in. Jag ska njuta av de dagar som är kvar. Hoppas att du har det bra!

    Hälsn. Liza

    [Reply]

Skicka en kommentar

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*